نگاهی از نزدیک به دنیای جاوااسکریپت
 
پله پله با فناوری های اینترنت
 
 

 

تاریخچه و تولد جاوااسکریپت:

می دانید که «وب» یا همان World Wide Web در سال ۱۹۹۵ به وجود آمد. در آن زمان صفحات وب استاتیک بودند و تنها فایل های ساده ای به شمار می‌آمدند که توسط اچ تی ام ال نوشته شده اند. هیچ گونه فعل و انفعال و تعاملی بین کاربر و صفحه وب وجود نداشت. به همین خاطر وب در آن زمان بدون روح و ساده به حساب می آمد. 

به همین خاطر لازم بود که امکان تعامل بیشتری با صفحات وب فراهم شود. صفحات بتوانند به حرکات کاربر واکنش نشان دهند و روح تازه ای در وب دمیده شود. در این میان نیاز به زبانی جدید حس می شد که بتوان با آن به یک صفحه وب دستور داد که چطور نسبت به عملکردهای کاربر واکنش نشان بدهد. بدون اینکه قرار باشد با هر کدام از این عملکردها، صفحات وب از اول بارگزاری بشوند.

 

در سال های اولیه تولد وب، تنها دو مرورگر نسبتا مشهور در دسترس کاربران بود. نت اسکیپ و اینترنت اکسپلورر. نت اسکیپ در ابتدا زبانی به نام Livescript ارایه کرد که اجازه می داد صفحات وب درون مرورگر دستوراتی را اجرا کنند. از طرف دیگر زبان برنامه نویسی مشهوری به نام جاوا وجود داشت که از طریق یک پلاگین درون مرورگر کار می کرد. 

در آن زمان یادگیری زبان جاوا طرفداران زیادی داشت و گفته می شود شرکت نت اسکیپ به همین خاطر و بعد از یک توافق با شرکت Sun (سازنده جاوا) تصمیم گرفت نام جاوااسکریپت را برای زبان جدید انتخاب کند تا هم برنامه نویس ها را به یادگیری زبان جدید ترغیب کند و هم روی برند سازی جاوا کار کرده باشد. در حالی که این دو در واقع دو زبان کاملا متفاوت هستند. 

در طرف دیگر هم مایکروسافت پشتیبانی از ۲ زبان جدید را به اینترنت اکسپلورر اضافه کرد. یکی vbscript که بر اساس زبان BASIC به وجود آمده بود و دیگری Jscript نام داشت که بسیار شبیه به Javascript بود. اما در آن زمان مرورگر نت‌اسکیپ بسیار مشهور تر از اینترنت اکسپلورر بود و به همین خاطر مایکروسافت هم پشتیبانی بیشتری از جاوااسکریپت به عمل آورد. با گذشت زمان کم کم جاوااسکریپت به عنوان یک استاندارد شناخته شده برای ساخت عملکردهای اینتراکتیو برای صفحات به حساب می آمد. 

با این حساب جاوااسکریپت آنقدر پر استفاده و مهم شده بود که توسعه آن محدود به یک شرکت خاص نشود و به همین خاطر در سال ۱۹۹۶ این زبان تحویل یک بدنه استاندارد سازی بین المللی به نام ECMA شد که مسوولیت توسعه این زبان را برعهده گرفت. بعد از این واگذاری نام این زبان رسما به ECMAScript تغییر کرد. اما در حال حاضر تقریبا هیچ کس آن را به این نام صدا نمی زند و همه همچنان آن را جاوااسکریپت می نامند.

 

با پدر جاوااسکریپت آشنا شوید: برندن ایچ

K8JsH6U0FH6_n.jpg

آقای ایچ در سال ۱۹۹۵ به شرکت نت اسکیپ وارد شد. در آن زمان در شرکت نت اسکیپ به دنبال کسی می گشتند تا روی زبانی اسکریپتی کار کند یا هر نوع زبانی که بتواند درون مرورگر اجرا شود. هدف اصلی این بود که صفحات وب دینامیک تر بشوند. 

آقای ایج در ماه آوریل به شرکت نت اسکیپ آمد و ۵ ماه بعد حاصل کار او تولد LiveScript بود که در ماه دسامبر همان سال به جاوااسکریپت تغییر نام داد. 

او کسی است که سبب شد صفحات وب ما زنده شوند و نفس بکشند! اقای ایچ در سال ۱۹۹۸توسط Builder.com به عنوان مخترع برتر وب سال شناخته شد. او هم اکنون در موزیلا به عنوان مدیر ارشد فناوری این شرکت مشغول به کار است.

 

جاوااسکریپت چه می کند؟

تا اینجا با داستان و دلیل تولد جاوااسکریپت آشنا شدیم. اگر در کار توسعه وب هستید، احتمالا به خوبی با توانایی ها و عملکردهای این زبان آشنا هستید. هرچند بسیاری از کاربران اینترنت هنوز نمی دانند از جاوااسکریپت چه کارهایی بر می آید. پس بیایید با هم به چند مثال نگاهی بیاندازیم.

 

در روزهای اولیه تولد وب، از جاوااسکریپت بیشتر برای زیبا سازی یا متحرک کردن برخی از بخش های وب سایت ها استفاده می شد. هنوز هم در برخی وبلاگ ها ساعت های بزرگ را می بینیم که زمان را نشان می دهند یا می بینیم که قطره های باران در پس زمینه وب سایتی در حال باریدن است. اینها برخی از کاربردهای اولیه ای بود که برای جاوااسکریپت مورد استفاده قرار می گرفت (البته ممکن است این موارد توسط فناوری های دیگری مانند فلش اجرا شده باشند) اما این روزها احتمالا می دانید که ترکیب جاوااسکریپت و HTML5 چه توانایی هایی به شما میدهد.

 

gmail_n.jpg

هر بار که به جیمیل سر میزنید مشغول کار با مجموعه ای غنی از کدهای جاوااسکریپت هستید (البته این روزها نام جاوااسکریپت با Ajax هم همراه است که در مطلبی مجزا به آن می پردازیم) اما ساده است که بگوییم بسیاری از امکانات سایت ها و اپلیکیشن های وب وابسته به زبان جاوااسکریپت است. از منوهای سایت گرفته (یک تاکید مجدد: ممکن است فناوری های دیگری هم مورد استفاده قرار گرفته باشد مثلا CSS3) تا چارت ها و نمودارها و….

 

Cut-the-rope_n.jpg

جاوااسکریپت در بازی های آنلاین و تحت وب هم نقش بسیار پر رنگی ایفا می کند. شاید نسخه آنلاین CutTheRope را امتحان کرده باشید. اما در کنار آن بد نیست سری هم به بازی Save the Day و Browser Quest بزنید تا خودتان را حسابی از کار و زندگی بیاندازید و این بازی شطرنج هم مثال دیگری از توانایی های است که با کمک جاوااسکریپت در مرورگر شما قرار گرفته است.

 

کدنویسی را با جاوااسکریپت آغاز کنید

برخی معتقد اند اگر هنوز کدنویسی را شروع نکرده اید، جاوااسکریپت یک شروع خوب برای ورود به دنیای کد نویسی به شمار می رود. 

برای افراد زیادی شروع کار با کامپایلرها، نصب چند نرم افزار پیش از شروع کدنویسی و راه اندازی دیتابیس کار ساده ای نیست و برخی ها را در همان ابتدای کار فراری می دهد. اما برای شروع با جاوااسکریپت نیاز به هیچ امکان ویژه ای ندارید. یک مرورگر و ویرایشگر متنی ساده می تواند تمام ابزار مورد نیاز باشد. 

منابع و سایت های زیادی هم برای یادگیری جاوااسکریپت در دسترس است. یکی از بهترین آنها CodeAcademy است. به این سایت بروید تا گام به گام اصول برنامه نویسی و جاوااسکریپت را یاد بگیرید. شیوه آموزش این سایت که ترکیبی از توضیحات کوتاه و تمرین های عملی است، سبب می شود که به سرعت پیشرفت کنید. 
 

 

جمع بندی

معرفی کوتاهی داشتیم از تولد و تاریخچه جاوااسکریپت، در مورد توانایی های آن صحبت کردیم و در نهایت پیشنهاد کردیم که جاوااسکریپت می تواند یک شروع خوب برای تازه کارها باشد. 

اگر به این موضوع علاقمند هستید، زمانش رسیده که گام اول را برای یادگیری جاوااسکریپت بردارید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پله پله با فناوری های اینترنت و آدرس nardebaan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 51064
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1